Recept pindakaaskoeken

Een week of wat geleden zag ik op Discovery Travel & Living (geloof ik) een aflevering van Take Home Chef. Een van de dingen die daar langskwamen waren peanut butter and chocolate cookies. Alleen het idee daarvoor al deed mij de uitspraak ontlokken dat ik die nou wel eens zou willen proberen te maken..

Mijn vrouw leek niet erg gecharmeerd van de combinatie, maar enkele dagen later – ik was de koekjes eerlijk gezegd alweer een beetje vergeten – bleek ze op internet het recept opgezocht te hebben. (Uiteraard had ik naast de opmerking verder geen notities gemaakt of iets dergelijks..) Afijn, dat recept moest ik gewoon maken. En de koekjes bleken niet alleen heel makkelijk te maken maar ook uitgesproken lekker, ook al zijn ze wel erg machtig!

Zoals je hieronder kunt zien heb ik heb ze voor oud & nieuw nogmaals gebakken. Naar aanleiding van een tweet hierover kreeg ik reacties met onder andere een vraag naar het recept.

Pindakaaskoeken

So here goes:

  • 1 theelepel bakpoeder
  • 200 gram bruine basterdsuiker
  • 100 gram boter (kamertemperatuur)
  • 1 ei
  • tussen de 200 en 250 ml pindakaas (“drie flinke eetlepels of zoiets”)
  • zo’n 60 ml honing
  • 180 gram bloem
  • 180 gram pure chocolade (in ruwe stukjes gebroken)

Meng de bruine suiker, boter en bakpoeder goed door elkaar. Voeg dan het ei toe. Voeg aan het ontstane mengsel de pindakaas en honing toe. Door dit mengsel schep je de bloem en stukjes chocola tot je een homogene massa hebt.

Vorm hiervan op een bakblik afgeplatte balletjes van de gewenste grootte, bijvoorbeeld met een ijsschep of met twee lepels en bak ze in een voorverwarmde oven in 12-15 minuten op 180°C.

Koekjes ongeveer ter grootte van een biscuitje kun je makkelijk met zes of zelfs meer per bakblik bakken. Hiermee kom je met deze hoeveelheid op ongeveer 24-28 koekjes. Een iets groter formaat (ongeveer ter grootte van een stroopwafel) kun je beter per vier op een bakblik bakken. Hiervan kun je er uiteraard minder maken met dezelfde hoeveelheid.

Over peSHIr

Online busy-body
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Recepten. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

