Ik ben een cartograaf!

Nou ja…
 
Op de website van de OpenStreetMap (zie ook de Nederlandse webblog) kan in principe iedereen werken aan een werkelijk gratis te gebruiken digitale wegenkaart van de hele wereld. Dit werkt een beetje zoals Wikipedia, maar dan voor wegenkaarten en vooralsnog zonder de noodzakelijkerwijs aldaar ontstane al dan niet ongeschreven regeltjes en heersende klasse. En hopelijk blijft dat ook zo, aangezien de initiële drempel toch iets hoger ligt, alleen al door het soort data waarmee gewerkt wordt.
 
Nederland is op OpenStreetMap erg goed vertegenwoordigd, al was het maar door een inport van een (oudere?) kaart van AND. Het viel me echter op dat Vleuterweide er wel erg karig af kwam. En juist in een gebied als Leidsche Rijn waar infrastructuur heel erg vaak voor korte periodes zal veranderen is een door gebruikers bijgewerkte kaart erg handig! Dus kwam ik op het idee om die kaart zelf eens wat uit te breiden.
 
Dat laatste bleek niet eens zo heel moeilijk. Dus een aantal doorgaande wegen in en naar Vleuterweide staan nu a duidelijker op de OSM kaart dan eerder deze week. Ik ga mijn GPS ontvanger eens uit de kast halen, rondrijden in de wijk en zien of ik nog meer voor het OSM kaartmateriaal kan gaan betekenen…
Over peSHIr

Online busy-body
Dit bericht werd geplaatst in Spatial-IT. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

