Handig, zo’n datapakhuis in de meterkast!

We hebben woensdag een goede koop gedaan: niet alleen een LCD monitortje voor de PC boven (scheelt heel veel buroruimte, en nu hebben we eindelijk een beetje beeld en een goede zithouding), maar ook een zogenaamd NAS apparaat: de LaCie Ethernet Disk mini.
 
Deze NAS staat nu in de meterkast, met een netwerkkabeltje naar de draadloze router. Ik heb direct al onze digitale foto’s en de paar al eens geripte CDs vanaf mijn laptop naar ons nieuwe datapakhuis in de meterkast gekopieerd, en daarna snelkoppelingen toegevoegd naar de foto’s en muziek vanuit My Documents van al onze accounts op beide PCs die we thuis gebruiken en dezelfde betreffende locaties bekendgemaakt in Windows Media Player als bronlocaties van digitale media.
 
Het resultaat: eindelijk kunnen we allebei, altijd en overal en op welke PC in huis ook, iets doen met onze digitale foto’s en muziek.
 
Vooral die CD’s zijn handig: je kunt overal op groeperen en in zoeken en ook playlists maken over letterlijk alle (opgeslagen) CD’s. En overal staat metadata bij, inclusief afbeeldingen van de CD hoes. Nu nog "even" al onze CD’s in de meterkast zien te krijgen, waarna de originelen netjes in een doos kunnen. Na twee avonden rippen (=veel wachten en CD’s wisselen) ben ik halverwege de stapel van Rona. En daarna moet de rest van mijn CD’s nog. In welke doos (op zolder?) zaten die dingen ook alweer…? 😉
 
Ik moet me nu toch ook eens verder verdiepen in Microsoft media center software. Eigenlijk willen we nu nog een mediacenter (op het moment lijkt de Aspire iDea 510 van Acer me wel wat) zodat we koppeling van al deze gegevens kunnen leggen naar radio/TV/thuisbioscoop zodat we ook zonder dat een PC aan hoeft te staan kunnen genieten van onze foto’s en muziek. En die paar videobanden die we nu gebruiken om iets op te nemen en dan de reclame eruit te kunnen spoelen worden ook vervangen door digitale bestanden in de meterkast.
Over peSHIr

Online busy-body
Dit bericht werd geplaatst in Mediacenter. Bookmark de permalink .

2 reacties op Handig, zo’n datapakhuis in de meterkast!

  1. Be zegt:

    Wow! Als ik het allemaal goed begrijp, gaan jullie daardoor heel veel ruimte overhouden…

  2. Jarno zegt:

    Klopt. Nou ja, we hoeven geen ruimte te zoeken om CD\’s op te bergen om af te spelen. En een selectie te maken welkewel en welke niet (we hebben samen best veel CD\’s, blijkt namelijk…). Die CD\’s kunnen lekker in dozen op zolder weggeborgen blijven. Voor in de auto (of in Rona\’s discman) branden we vanuit de bestanden in de meterkast dan wel compilaties van wat we daar willen hebben.
     
    Ik zit nu al enkele avonden bijna te rippen, en het eind is in zicht. Nog een stuk of tien in de huidige "A4 bij CD hoogte" archiefdoos met voornamelijk mijn CD\’s erin en dan nog twee van die doosjes vol. <zucht>

Geef een reactie

