Kamerthermostaat voor luie mensen…

Van de week had ik na een informatieaanvraag bij Honeywell op waakzaamwonen.nl een exemplaar van de nieuwste Chronotherm IV kamerthermostaat besteld ter vervanging van de standaard Round Modulation die in ons huis was aangebracht.
 
Aangezien het de bedoeling is om ook gebruik te maken van de zogenaamd TELE ingang van de thermostaat via X10 home automation had ik ook direct een UM7206 universele ontvanger bij besteld. Na mijn vraag aan Honeywell en een snelle check van de in huis aanwezige bedrading (waar zit wat, waar kan die UM7206 een plekje krijgen), maar vóór het daadwerkelijke bestellen had ik direct vast een draadje vanachter de bestaande thermostaat naar zolder getrokken voor de TELE-schakeling.
 
Gisteren was het dan zover: de bestelling was binnen. Ik heb de thermostaat direct opgehangen (mooi dingetje). Nu hoef ik alleen de UM7206 nog op zolder aan te sluiten op de daar nog losliggende TELE-bedrading. Daarvoor ga ik zo even naar de bouwmark, want de UM7206 heeft voor z’n X10 signalen natuurlijk een stopcontact nodig en er zit er boven maar eentje in de buurt waar de CV ketel in zit, dus die moet ik even verdubbelen.
 
De eindsituatie is dan als volgt: de Chronotherm schakelt de verwarming nu (al) automatisch op een lekker niveau en zodra we de deur uitgaan en het alarmsysteem inschakelen dan gaat via de UM7206 en de TELE ingang onafhankelijk van het op dat moment lopende Chronotherm-programma vanzelf de kachel laag om weer terug te springen naar het standaardprogramma zodra het alarm weer uit gaat (=zodra we weer binnenstappen). En natuurlijk kunnen we deze schakeling dan via inbellen op de alarmcentrale ook via de telefoon schakelen: alvast de verwarming weer hoger zetten vanuit de auto is dan dus ook mogelijk.
 
Ah, Wondere Wereld… 😉
Over peSHIr

Online busy-body
Dit bericht werd geplaatst in Huis. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

